Hoi hoi,
Het is weer zondag. Mijn familie nam er een spelletje bij en we kozen voor Kemet.
Kemet speelt zich af in de Mythische Wereld van het oude Egypte. De verschillende, sterke godheden gooien hun troepen in de strijd om hun macht te demonstreren. In de woestijn of aan de voet van gigantische tempels….ze gebruiken hun krachten om hun troepen bij te staan, maar ook om mythische creaturen op te roepen en te controleren. Zo proberen ze de bovenhand te halen.
Het speelbord is verdeeld tussen woestijnruimte en speciale gebieden. Dit zijn onder andere de steden van de spelers, maar ook tempels of het heiligdom van alle goden.
- Steden van de spelers
- Elke speler heeft er één
- Elke stad heeft 3 districten.
- Elk district heeft de ruimte om een piramide te plaatsen
- Elk district is omringd door een muur
- Tempels
- De controle van een tempel heeft een tijdelijk overwinningspunt en gebedspunten
- Wanneer je er minstens twee controleert op het einde van de dagfase, krijg je een permanent overwinningspunt
- Heiligdom
- Dit is geen tempel en wordt ook zo niet beschouwd
- De controlerende speler kan twee soldaten opgeven om een permanent overwinningspunt te krijgen
- Obelisk
- Staat in alle tempels en het heiligdom
- Is ook te vinden in sommige woestijngebieden
- Havens
- Hier kun je de Nijl oversteken.
- Piramides
- Elke speler heeft er drie: een rode, een witte en een blauwe
- Hierdoor kunnen spelers krachttegels kopen
- Het niveau van de piramide is gelijk aan het getal in de top van de piramide
- Elk piramide moet door de speler in een ander district geplaatst worden
- Troepen
- Elke figuur is een soldaat
- Een groep soldaten in één ruimte vormt een troep
- Een troep is beperkt tot 5 soldaten
- Gebedspunten
- Primaire grondstof van het spel
- Hierdoor kunnen de spelers verschillende acties uitvoeren
- Voorgesteld door een ankh (niet meer dan 11)
- Overwinningspunten
- Vierkante overwinningspunten: permanent
- Ronde overwinningspunten: Tijdelijk
- Krachttegels
- Hierdoor kun je de mogelijkheden van jezelf als speler veranderen
- Je kunt de regels van het spel vervormen
- Er zijn drie kleuren, overeenkomend met de piramides
- Er zijn vier niveaus
- Ze moeten altijd zichtbaar zijn
Elke cyclus in het spel bestaat uit twee fases:
- Nachtfase
- Elke speler ontvangt twee gebedspunten
- Elke speler ontvangt een godkaart. Er is geen maximum aan kaarten die je in je handen kunt houden. Ze hebben wel een bepaalde tijd waarin je ze mag spelen.
- Een godkaart spelen is geen actie en je mag er meerdere spelen in je beurt, zelf met hetzelfde effect. Dan zijn de effecten cumulatief
- Er wordt gecheckt of er effecten van de krachttegels van toepassing zijn en deze worden toegepast.
- Speelordewordtbepaald.
- Bepaald door degene met de minste overwinningspunten
- Dagfase =actiefase
- Elke speler heeft 5 actiepunten
- Elk om beurt wordt 1 actiepunt op de gewenste actie op zijn bord gelegd
- De actie wordt onmiddellijk uitgevoerd.
- De actieruimte moet natuurlijk wel leeg zijn en op het einde van de ronde moet er op elk niveau een actie uitgevoerd zijn.
- Mogelijke acties:
- Bidden: Krijg twee gebedspunten
- Je piramide bouwen: je kunt het niveau van één van je piramides doen stijgen. Je kunt meerdere niveaus stijgen in één actie, maar slechts op één piramide werken. De kost is in gebedspunten en gelijk aan het niveau waarde piramide naar gebouwd wordt. Deze kosten worden opgeteld bij verschillende niveaus. Wanneer een piramide niveau 4 bereikt, krijg je een tijdelijk overwinningspunt.
- Koop eenkrachttegel
- Je mag er één kopen in een bepaalde kleur
- Voor een tweede moet je wachten tot je volgende beurt
- Voorwaarden: De speler moet een piramide hebben van dezelfde kleur met een niveau groter of gelijk aan de gewenste kracht
- Kosten: Het aantal gebedspunten gelijk aan zijn niveau
- Een speler mag geen kaarten dubbel kopen (zelf als hun kleur anders is, of de tekening anders is. Het gaat om het effect)
- Recruiten
- Betaal een aantal gebedspunten en zet een gelijk aantal soldaten op het bord (in de districten van de eigen stad)
- Bewegen/Aanvallen
Zo gaan de dagen voort. Het spel stop echter als één van de spelers minstens 8 of 10 overwinningspunten heeft op het einde van de dagfase. Dit laatste mogen de spelers kiezen bij de start van het spel. Wanneer er een gelijkspel is, wordt de speler als volgt bepaalt:
- Wie heeft de meeste overwinningspunten
- Wie heeft de meeste gevechtsoverwinningspunten
- Wie speelde er eerder in de vorige dagfase.
We hebben een gezellige tijd doorgebracht met dit spelletje. Ik vond het erg leuk en gevarieerd om te spelen. Net als bij de meeste spellen zijn er verschillende tactieken om te volgen. Zo kun je bijvoorbeeld voor de krachttegels gaan. Zo word je alsmaar sterker en wordt het moeilijker en moeilijker je tegen te houden. Je zou bijvoorbeeld ook voor het heiligdom kunnen gaan. Dan zou je voor een snelle overwinning kunnen gaan. Zo zijn er nog veel meer andere mogelijkheden. Ik kan ze niet allemaal inbeelden. Terwijl ik dit schrijf, besef ik dat ik onmiddellijk nog een potje wil spelen. Voor mij is het een echte aanrader.
Kemet is een spel van Matagot. Gelukkig is ook dit spel weer te koop bij onze favoriete webshop. Normaal kost dit spel 61.95 euro, maar momenteel kun je dit spel daar bemachtigen voor 51.95 euro. Ik zou zeggen: allen daarheen, want het is een erg leuk spel.
Hebben jullie al ervaring met Kemet?
Wauw van dit spel had ik echt nog nooit gehoord 😀
Het is een erg leuk spel
Nog nooit van gehoord! Je speelt wel vaker spelletjes die ik niet ken. Leuk om ze zo te leren kennen.
Ja ik weet het. Dat is dankzij het vriendje. Het is een echte passie van hem en zo leer ik ze ook kennen. Daarom dat ik ze graag met jullie deel