Zondag – Spellendag: Amerigo

Hoi hoi,

_MG_3345

Vorige vrijdag was het weer tijd voor een nieuw spelletje. Mijn vriend koos Amerigo uit. In dit spel zijn we ontdekkingsreizigers en gaan we op zoek naar nieuwe landen. Het leek mij wel een leuk spel, dus we besloten dit eens uit te proberen.

_MG_3378 _MG_3379

In dit spel treden we in de voetsporen van de beroemde ontdekkingsreiziger Amerigo Vespucci. Dit is een Florentijnse ontdekkingsreiziger. Hij verkende delen van Amerika. Hij is ook degene die het continent zijn naam gegeven heeft. Toendertijd gingen er stemmen op dat Columbus niet Azië was, zoals Christoffel tot zijn dood volhield. Er waren mensen, onder andere Vespucci die ervan overtuigd waren dat hij een nieuw continent had. Vespucci wilde eigenlijk zijn eigen gelijk bewijzen. Tsss, betweters :p. Gelukkig had hij , na heel wat omzwervingen, gelijk en zo is Amerika ontdekt.

In dit spel ontdekken we nieuwe gebieden waar kolonisten een nieuw vaderland vinden, voorzien van waardevolle grondstoffen. De dobbeltoren beslist over het lot van alle spelers. Dit vraagt om een goede planning en slimme tactische keuzes. Enkele spelers maken kans om een beroemde ontdekkingsreiziger te worden en het spel te winnen.

_MG_3361 _MG_3364 _MG_3380 _MG_3385

Na de opzet van het spel neemt één speler alle gekleurde blokjes (49) en gooit deze in de toren. Deze die eruit vallen, neem je op en leg je in de geassocieerde vakje in de ring. Bij de eerste beurt neem je de blauwe blokjes uit de ring en werp je ze in de toren. De blokjes die er vervolgens uitvallen, leg je in het midden van de ring. Hiermee wordt bepaald welke acties je kunt uitvoeren. Het aantal blokjes van een bepaalde kleur bepaald het actiepunten die je hebt voor deze actie.

De speler die eerst in het actieveld staat, mag als eerste zijn actie kiezen. Vervolgens ga je verder op het spoor, tot de laatste bereikt is. Wanneer er meerdere spelers op dezelfde plaats staan, word van boven naar beneden gewerkt. Als er actiepunten over zijn, dan is dat geen probleem. Wanneer alle spelers hun actie uitgevoerd hebben, worden alle blokjes terug op hun betreffende kleur in de ring gelegd. Hierna begint een nieuwe fase.

De blokjes uit het volgende kleurvak worden in de toren geworpen. In dit geval zijn dit de zwarte blokjes. De gevallen blokjes worden terug in het midden van de ring geplaatst en elke speler mag in volgorde zijn actie kiezen.

_MG_3388 _MG_3392

  1. Blauwe actie – VAREN
    • De eerste keer dat een speler deze actie neemt, zet hij twee schepen op het spel naar keuze. Deze plaatsen zijn wel beperkt tot het kader van het speelbord.
    • Per actiepunt mag elk van de schepen een vak verplaatst worden. Deze verplaatsing mag enkel naar horizontaal of verticaal aangrenzende velden.
    • Het aantal schepen op het kader is onbeperkt, maar op de velden tussen de eilanden mag er slechts één schip staan.
    • De schepen blokkeren de doorgang voor andere schepen niet!
    • Eindig je schip op een anker, dan mag je een handelspost stichten op het aangrenzende eiland (mits onbezet). Per gestarte handelspost, krijg je 3 overwinningspunten. Nu kan deze speler ook het eiland gaan ontwikkelen
  2. Zwarte actie – KANONNEN LADEN
    • Voor elk actiepunt mag je één kanon laden en je schijfje verplaatsen op je spelersbord
  3. Rode actie – PLANNEN
    • De speler kan zijn tegels verzamelen met deze actie.
    • De speler mag tegels nemen uit de algemene voorraad en in de buurt van zijn bord leggen. Er zijn twee sets tegels. Je hebt dorpstegels die eigen zijn aan de speler, maar ook algemene dorpstegels. Deze mogen alle spelers gebruiken. De eigen tegels mogen enkel door de speler zelf gebruikt worden.
    • De eigen tegels kosten één actiepunt, ongeacht hun grootte
    • De neutrale dorpstegels kosten 1 tot 6 actiepunten. Dit is afhankelijk van hun grootte. Het aantal neutrale dorpstegels per planningsactie is beperkt tot één. Daardoor moet je goed nadenken in welke volgorde je de tegels neemt. Deze zijn meer waard dan de eigen tegels, hoewel ze duurder zijn.
  4. Bruine actie – VOORUITGANG
    • Voor elk actiepunt mag je één kanon laden en je schijfje verplaatsen op je spelersbord. Elke keer een veld met overwinningspunten bereikt wordt of gepasseerd wordt, mag een vooruitgangsfiche gekozen worden.
  5. Groene actie – UITBREIDEN
    • In de planningsfase kozen we een aantal uitbreidingstegels. Met deze actie kunnen ze op het bord geplaatst worden.
    • Vooraleer de tegels geplaatst kunnen worden op een eiland moet een speler er een handelspost beziten
    • De eigen tegels kun je plaatsen voor 1 actiepunt
    • De neutrale tegels kosten opnieuw 1 tot 6 actiepunten. Ook dit is afhankelijk van hun grootte.
    • De tegels moeten horizontaal of verticaal grenzen aan een handelspost van de speler of één van zijn voorheen geplaatste tegels
    • Als over een goederenveld gebouwd word, mag de speler de goederenfiche nemen en op zijn spelersbord plaatsen.
    • Waar reeds een handelspost is, kan niet meer gebouwd worden. Als de handelspost nog niet gebouwd is, kun je er wel over uitbreiden. Nadien kan hier niet meer op gebouwd worden.
  6. Gele actie: KOOP PRODUCTIEFICHES
    • Nu kunnen productiefiches gekocht worden
    • Deze kosten 2 tot 4 actiepunten
    • Deze gaan de goederen opwaarderen
  7. Witte actie:  SPELERVOLGORDE/SPECIALE ACTIE
    • Voor deze actie zijn er twee opties
      • Wijzig spelersvolgorde
        • Voor elke actiepunt kan de speler zijn schijfje verplaatsen op het speciale actiespoor
        • Is het veld reeds bezet, dan wordt het schijfje bovenop geplaatst
      • Speciale actie
        • De kleuren op het actiespoor komen overeen met de hierboven besproken acties
        • Als deze kleur niet in het midden van de ring te vinden is, dan mag hij de (resterende) blokjes gebruiken voor een actie in deze kleur. Het laatste veld wil zeggen dat je een willekeurige actie mag uitvoeren.
  8. Goud:
    • In plaats van het uitvoeren van een actie, mag een speler ook goud nemen
    • De hoeveelheid goud die je neemt, is het aantal blokjes in de ring gedeeld door drie. Als dit niet geheel uitkomt, wordt er naar boven afgerond
    • Het schijfje van de speler wordt verplaatst op het goudspoor
    • Als er meer dan 12 goud komt te liggen, wordt het overschot omgezet in overwinningspunten. Het overschot wordt omgezet in punten aan de ratio 1:1
    • Goud kan gebruikt worden om actiepunten bij te kopen. Ook hier is de waarde 1:1
    • Op het einde van het spel lever elk goudstuk één overwinningspunt op

Een ronde eindigt na de fase waarin de witte blokjes in de toren belanden. Hierna volgt een tussentijdse telling van de punten.

Elke speler moet de piraten verslaan aan het eigen van de ronde. Hiervoor moet hij kanonnen vuren gelijk aan de kracht van de piraten. Deze schoten zijn verloren en het schijfje van het kanonnenspoor wordt naar links/beneden geplaatsts.

Als het niet lukt om de piraten te verslaan, krijgt de speler schade. Deze schade is gelijk aan de volledige kracht van de piraten. Deze hoeveelheid overwinningspunten worden door de speler opgegeven.

Wanneer de speler op het einde van de ronde vuurkracht overhoudt, mogen deze in de volgende ronde gebruikt worden.

Na deze telling wordt een nieuwe piraat omgedraaid. Deze moeten in de volgende ronde ook verslagen worden. De piraten worden gedurende het spel dus enkel sterker en sterker.

Het spel loopt af na vijf ronden. Eerst volgt een tussentijdse puntentelling, waarna een eindtelling gebeurd. Deze worden bijgehouden op het score/overwinningsspoor.

  1. Goud
    • Wissel elke schatkist (krijg je bij het afmaken van een groot eiland) om tegen goud
    • Wissel elke vooruitgangsfiche die goud oplever om tegen goud
    • Elke goud levert nu 1 overwinningspunt op
  2. Goederen
    • We bekijken elke goederensoort afzonderlijk
    • Tel het aantal productfiches op, inclusief degene die al afgebeeld staat op je bord
    • Dit aantal vermenigvuldig je met het aantal goederenfiches van deze soort
    • Het resultaat is het aantal overwinningspunten die je krijgt voor deze soort.
    • Dit doe je voor elk type goed
  3. Vooruitgang
    • Kijk of er fiches zijn met 3
    • Deze worden nu afgehandeld. De bijhorende punten tel je bij op het overwinningsspoor
    • Daarna tel je ook het hoogst aantal bereikte overwinningspunten op het vooruitgangsspoor bij.
  4. Speciale acties
    • Ook het hoogst aantal bereikte overwinningspunten op het speciale actiespoor worden bij de score getelt

Uiteindelijk wint natuurlijk de speler met de hoogste score!

_MG_3400

Ik vond dit een heel leuk spel. Doordat het slechts 5 ronden inhoudt, duurt het spel niet overdreven lang. Ik vind het leuk dat er zoveel manieren zijn om punten te scoren. Daardoor kun je met geheel andere technieken toch gelijk oplopen tijdens het spel en uiteindelijk misschien overwinnen. Zo concentreerde ik mij eerder op de goederen, terwijl mijn vriend wilde scoren met de eilanden. Uiteindelijk kwamen deze scores bij beiden wel overeen. Hierdoor is het een gevarieerd spel. Voor mij is het een aanrader. Ook vind ik het aspect van de toren een heel leuk dingetje. Dat brengt wat onvoorspelbaarheid in het spel. Hierdoor is elk spel ook anders dan de vorige keer en kun je het blijven spelen.

Ook dit spel is te koop bij onze favoriete webshop. Dit spel kost normaal 64.95 euro, maar momenteel is er een korting waarbij je 53.95 euro. Dat is niet goedkoop, maar dat is omdat er zoveel kleine en losse delen in het spel zitten. Gelukkig betaalt mijn vriendje toch nog steeds voor deze spelletjes, zodat ik ervan kan genieten :). Ik zou zeggen: als je de kans krijgt, dit spel zeker eens uitproberen!

Kennen jullie Amerigo?

0 gedachten over “Zondag – Spellendag: Amerigo”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge